seorang yang bernama emak


.

Note : walopon arini sudah banyak entry namun tetap juga mahu buat satu lagi entry sebab sedang rasa sangat terharu (T_T)


Emak..saya hanya ada sorang saja emak dan itulah yang selamanya..dan serasa saya semua orang mempunyai pandangan yang sama seperti saya..bagi saya,emak adalah tanggungjawab paling besar bagi seorang perempuan..emak lah yang penting untuk anak dan emaklah yang penting untuk suami..emak cahaya rumahtangga..begitu lah pandangan saya pada seorang yang bergelar emak..

Namun tadi saya tersentak,bilamana terdengar satu cerita yang tidak tercapai oleh akal saya..cerita tentang seorang emak yang meminggirkan anak..cerita seorang emak yang meminggirkan suami yang terlantar kesakitan..cerita seorang emak yang tidak lagi memberi cahaya kepada rumahtangga..

Sungguh saya terkedu..tergamam seketika..ya,cerita yang saya dengar ini bukar sekadar dogengan..terbayang di mata saya akan wajah luhur kawan saya..saya sedih bila mngenangkan keceriaan yang ada padanya sepanjang saya mengenalinya..saya berasa terpukul..dia mungkin tidak sebertuah saya tapi kenapa dia sangat tabah hingga tiada sesiapapun yang mampu meneka gundah di hatinya,mengesan lara di jiwanya..

Terbayang di mata saya seraut wajah manis milik emak saya yang pada hemat saya,emak yang paling tabah di dunia..emak saya jantung hati saya,emak saya kekuatan saya..tapi sekuat mana pun badai yang dihadapinya,semanis itulah senyuman yang dilemparkan bagi menutup luka di hatinya..emak,saya sayang emak..

Emak saya menanggung duka di usia muda,di awal perkahwinannya dengan jejaka pilihan hati..emak kehilangannya buat selama-lamanya..lelaki itu bukan ayah saya kerana ayah saya hanya hadir dalam hidup emak saya selepas emak saya bergelar balu..menerima ayah saya bererti berusaha mencari bahagia dan saya yakin emak saya bahagia..

Derita emak bersambung lagi..anak kedua yang dilahirkannya selepas saya,meninggal ketika bayi..tidak lagi usai sakit mengandung,tidak lagi hilang sakitnya bersalin..tapi janji Allah itu pasti,adik saya dijemputNya seawal usia 37 hari..berduka lagi si emak yang manis itu..namun percayalah emak,Allah tidak akan mengambil sesuatu dari hambaNya melainkan akan diganti dengan 10 kebaikan..lihatlah emak,Allah kurniakan emak 5 putera supaya suatu masa nanti dapat berkhidmat untuk emak,dapat menjaga emak seperti emak menjaga kami..

Maka kami membesar sebagai anak-anak yang taat kepada emak kami,menyayangi emak sepenuh hati kami..namun ujian Allah datang lagi..ayah jatuh sakit..sakit hingga tidak mampu menggunakan tangan dan kaki..ada air jernih di mata emak setiap kali memandang ayah tapi emak kuatkan semangat supaya ayah juga mampu bertahan..doa di pohon supaya ayah dapat kembali berjalan..setiap kali selepas solat,setiap kali itulah doa emak panjatkan..menitis airmata saya bila melihat emak terpaksa menguruskan keluarga..tapi itulah emak saya,tabah dan sedia melakukan apa sahaja untuk keluarga..

Melihat emak menguruskan keperluan ayah,keperluan keluarga membuatkan saya terfikir..mampukah saya menjadi isteri sebaik emak?saya melihat melalui sudut yang tidak mungkin dialami oleh semua insan..saya melihat emak saya melalui pandangan simpati seorang anak..namun saya tahu,saya juga mahu menjadi seorang emak seperti emak saya..berkat doa dan usaha gigih emak dan kuasa Allah,ayah sembuh akhirnya..dan pada saat itu,saya bahagia kerana dapat melihat senyuman emak saya..senyuman yang tidak ada duka padanya..

Itulah emak saya..emak yang telah terbiasa hidup di luar kemewahan..tapi tidaklah emak pernah mengeluh..emak tidak pernah meminta lebih dari apa yang ayah sediakan,emak tidak pernah meminta kami menjadi seorang yang lebih dari seorang yang kami mampu..emak yang masih tersenyum ketika mendapat berita saya di tendang dari UIA..emak yang masih tersenyum ketika keluarga yang lain mengutuk saya..dan itulah emak saya..yang akan sentiasa mengejutkan saya setiap kali saya ingin study di awal pagi,yang akan sentiasa menelefon saya dan memberi saya semangat setiap kali saya hampir memasuki dewan peperiksaan..emak yang tidak akan pernah jemu walau sudah bertahun emak melakukan perkara yang sama..

Saya rasa sangat bertuah kerana dikurniakan emak yang begitu kepada saya..mana mungkin saya akan mendapat emak yang terbaik selain dia..tersemat di hati saya,suatu hari nanti saya ingin menjadi emak seperti emak saya..yang mampu menggembirakan anak,yang mampu menyenangkan suami..terima kasih emak kerana mendidik saya menjadi seorang insan yang tahu nilai seorang emak..terima kasih emak kerana masih bersama kami..terima kasih emak kerana masih menyayangi ayah saya..terima kasih emak untuk segala yang pernah emak buat untuk saya..terima kasih,emak..

Saya tidak dapat bayangkan andai saya kehilangan emak..bagaimana saya mampu hidup tanpa emak..saya bermohon moga suatu saat jika saya terpaksa kehilangannya,saya telah mampu untuk menggembirakannya..kerana mati itu pasti dan saya akan tetap harus merelakan bila tiba harinya kelak..terkadang saya berharap saya akan pergi dulu sebelum emak tapi seketika saya kembali tersedar..jika saya yang pergi dulu,emak akan lebih menderita..Ya Tuhankun,panjangkanlah umur kami dan senangkanlah hati emak kami,semoga suatu hari nanti tempat emak adalah di syurga..

Ya,saya bersyukur kerana dikurniakan emak yang sempurna..emak yang sentiasa ada untuk keluarga saya..dan saya berdoa moga selamanya ia begitu..saya berasa sangat simpati kepada kawan saya kerana terpaksa melalui kehidupan yang begitu..saya berdoa moga Allah bukakan pintu hati emaknya dan sedar akan kesalahan yang dilakukan..dan saya juga berdoa semoga perkara sabegini tidak berlaku dalam kehidupan saya..



p/s : emak,saya sangat rindukan emak..sangat-sangat (T_T)




6 Responses to “seorang yang bernama emak”

  1. Sumpah aku nangis pas bace ni, aku pom rindu mak ayah. siyes, dye byk korban utk kite. aku syg mak ngan ayah. aku ingat lgi mase aku dpt 5a upsr, ak tgok ayah mak gembira gler, walaupun dye skit mase 2.
    waktu aku dpt anugrah cmerlang pmr, mak lg hepi. siap nk g kt aku trima anugerah, tp ayah xshat lg mase 2. huhuhu. aku nagis utk kali ke 3 dh ni.

  2. suha says:

    @S a y a D a n D i a
    huhu aku pon nangeh mase wat entry neh n setiap kali aku bace balek entry neh,aku memg akan nangeh..huhu moga kite sntiase gembirakan die

  3. uih..tacing sungguh...jgn nangis2 yer..selalu twpon emk yer...

    nah, aku tag agi.
    http://cikduyung.blogspot.com/2011/04/giveaway-ujang9897-aku-blogger-boy.html

  4. suha says:

    @♥CiK DuYuNG [Ca]♥
    =) adik aku yg over tacing hehe..tq 4 tag

  5. hai..salam kenal..^__^
    suka baca entry dlm blog nih...
    sungguh menyentuh hati...

  6. suha says:

    tq akak =)
    budak hingusan baru belajat menulis dan berbelog..nnti dtg la jenjalan lg ye =)