Tutorial : Format Surat Rasmi


.

Assalamualaikum



Contoh surat pertama :


          Kehadapan saudari Cik Suha yang kini mungkin berada dalam keadaan trouble gile. Maaf sekiranya kehadiran warkah berlagu Aishiteru ini mengganggu gugat potensi Cik Suha sebagai newbie dalam dunia perbloggeran. Saya di sini sedang berasa dalam keadaan riang gembira umpama esok nak raya dah..hahahaha..oh maafkan saya sebab tergelak..im sorry (baca dengan menggunakan suara dan memek muka amir tau)

          Tujuan saya menghantarkan warkah peribadi ini adalah kerana saya ingin menyatakan bahawa saya rase sangat berbahagia dengan takdir saya hari ini. Tapi,tapi dan tapi,terlebih dahulu saya nak menyatakan time kasih sepenuh hati kepada Cik Suha kerana Cik Suha lah punca kegembiraan saya ini. Sesungguhnye saya bertuah kerana berkesempatan mengenali Cik Suha walopon kita hanya bertatapan sahaja. Walopon saya tau Cik Suha memandang saya dengan penuh keraguan dan kejelikan, namun tidaklah saya merasakan apa-apa melainkan hati berbunga anggerik hutan sahaja.

          Saya tau Cik Suha akan membenci saya selamanya tapi sedarlah bahawa ianya adalah perkara paling indah yang akan selamanya saya abadikan di dalam memori. Apapon, saya bersyukur atas pertemuan yang singkat ini. Sekarang saya sudah bersedia untuk masuk dalam tong sampah dan moga proses pembuangan saya berjalan dengan lancar. Hahaha saya gembira sekali sebab saya tidak akan dimakan oleh Cik Suha, yang mana proses pemakanan itu akan menukarkan status saya sebagai "makanan yang sentiasa didamba" menjadi "taik yang hina selamanya". Dan ianya lebih hina bila saya terpaksa berada di dalam lubang jamban bersama taik-taik yang lain sebelum dipaksa tanpa rela menginap di kolam kumbahan. Oh i tidak rela menjadi taik u! So segera la buang saya ke dalam tong sampah..


Yang Ikhlas,
Cik Nasi (^_^)

=========================================================

Contoh surat kedua :


          Kehadapan Cik Nasi, terima kasih di atas surat yang anda layangkan kepada Cik Suha. Sungguh Cik Suha tak sangka, keadaan akan menjadi seteruk ini. Cik Suha dalam proses menenangkan diri sekarang ni. Cik Suha tak sangka perbuatan perut bulat Cik Suha yang memprotes bila Cik Suha suarakan hasrat untuk mengabdikan Cik Nasi mengundang kejadian yang tidak diingini seperti ini. Takdir tak seindah apa yang kita harapkan.

          Disaat kita saling bertatapan, Cik Suha dapat rasakan debaran. Kekeliruan mula menggetar di hati. Cik Suha kecewa atas apa yang terjadi. Saat Cik Suha pejamkan mata, Cik Suha sangat berharap bahawa ianya mimpi semata. Namun hampa, keadaan Cik Nasi tetap begitu. Lantas adrenal Cik Suha mula meningkat walopon Cik Suha tak tau hape jadahnya adrenal itu. Cik Suha mula merasakan sesuatu dan Cik Suha tau Cik Suha sudah tidak tega lagi menghadapi kenyataan ini. Maaf jika Cik Suha mula emo.

          Oh Cik Nasi, memandangkan hargamu adalah rm3.80 dan perut bulat Cik Suha dah memanggil rockers Kampung Pisang, Cik Suha terpaksa mengambil langkah yang zalim ini. Dan ketahuilah,apa jua tindakan yang Cik Suha ambil, adalah satu tanda bahawa Cik Suha terlalu menghargai kehadiran Cik Nasi dalam hidup Cik Suha. Bear in your mind tau sayang. Sesungguhnya, kehadiran Cik Nasi membahagiakan Cik Suha walopon ianya cuma sementara. Terima kasih untuk itu.

          Oh Cik Nasi, sila bertabah sewaktu digigit oleh gigiku dan ditelan masuk ke dalam perut sebelum status berubah menjadi taik. Ape?ko ingat kalo ko dah nak basi dan melekit,haku dah geli nak telan ko?never ok!peliz take note ye..haku tetap akan makan ko walo ape sekalipon rasa ko..sebab aku sangat lapar!!!!


Yang kebuluran,
Cik Suha (^_^)

=========================================================

Ini bukanlah contoh surat rasmi..kalopon ianya berada dalam kategori surat tak rasmi, sila la sedar bahawa ianya adalah surat tak rasmi yang terburuk pernah ditulis..nasi saya beli dah macam basi sikit huhuhu sedih sangat ok..tapi percayalah,saya bedal je makan..malas dah nak turun sebab masa balek kelas tadi,terpaksa bermandi hujan dan basah kuyup tahap gaban..sesungguhnya ini adalah entry merintih kesayuan, maka silalah bersimpati!

Waktu kejadian : 5 p.m

"Blogger is my self, blogging is my life"


p/s : moga besok tidak berlaku kesakitan perut (+_+)

14 Responses to “Tutorial : Format Surat Rasmi”

  1. salam..
    soooo sad...but love it!
    hahahaa...
    eak...ada button like 100X x??
    :D

  2. suha says:

    @tehaFATIHAH
    luv ur comment too dear (^_^)
    hehe nnti cik suha cari tutorial untuk bubuh button like tu*nerd kan?*

  3. waaaaa....teha akn trnanti2kan..[mlampau tu..]
    br mlm ni jljah blog org...
    huhuuu...
    best lepak kt sini..
    weeeeee...

  4. suha says:

    @tehaFATIHAH
    hehehe selalu2 la jengah cni ye(^_^)
    nnti kalo ade entry baru,teha bitau la..nnti cik suha gi komen samapi teha termuntah bacanye hehehe

  5. Ayie says:

    Agak kekejaman disitu.. boleh kene report suhakam nih.. haha

  6. hahaha...tak senonoh nie budak...

  7. M Fizan says:

    nie kes bahaya nie..huhu

  8. WuMing says:

    Nanti kalau WuMing nak tulis surat kena minta bantuan Pakar nih..

  9. suha says:

    @Ayie
    haha lagi la zalim kalo repot kat suhakam (^_^)

  10. suha says:

    @♥CiK DuYuNG [Ca]♥
    ngeh3..tu namanya kemalasan melampau (^_^)

  11. suha says:

    @M Fizan
    erk ayat seorang doctor memng gitu ek?hehe (^_^)

  12. suha says:

    @WuMing
    cik suha pakar surat merepek (^_^)

  13. kesian gile mkn nasi basi..

  14. suha says:

    @Heidi Shafiq
    erk basi sket je..tapi boleh lagi nak telan hehe (^_^)