Kasihanilah saya,tolonglah komen entry saya!!!


.

Assalamualaikum


Dahulu waktu saya baru belajar nak blogging, saya rasa follower la paling penting yang dapat menceriakan hati saya..rasa seronok sebab setiap kali log in,follower bertambah..heaven gile..saya pon makin la teruja,terus buat entry bebanyak and wow!follower bertambah lagi..hinggalah suatu hari saya tersedar, bahawa entry saya tiada sorang pon komen sedangkan follower dah melebihi 20 orang..apa yang ada hanyalah pesanan di shoutmix

I follow U, U follow I
Nice Blog
Wow! Nice entry
Blogwalking here
Kami menjual kaftan,kerongsang,tudung blablabla

Selepas itu, saya mula berfikir..tiada siapa ke yang baca entry saya?jadi apa maknanya perkongsian ini?tapi saya cuba untuk mencari pembaca..saya mencuba nasib,menkomen blog orang lain dan akhirnya pada suatu hari,entry saya menerima komen pertama..sungguh,perasaan itu lebih indah dari mendapat jutaan follower..kenapa?kerana setelah kita bersusah-payah memikirkan ayat terbaik tok dikarang entry,selepas dipublish ada yang membacanya dan memberi komen..ia lebih heaven dari follower anda bertambah setiap 11 saat tapi komen tok entry ialah zero..

Siang tadi saya blogwalking..ye,saya adalah full-time blogger and part-time student,so no need to study(nangeh dalam hati menunggu cuti sem)..ada blog ramai follower tapi komen tiada..ada blog,followernya sikit tapi setiap entrynya ada komen yang yang bukan sedikit..malah ada entry jugak entry yang cakap pasal follower dan reader..ok fine,follower penting kerana dari situlah datangnya reader tapi hanya reader yang akan memberi komen..sebenarnya bagaimana cara nak mendapatkan komen?saya tak tau orang laen tapi saya ada pendapat saya sendiri

1# Rajin blogwalking dan komen

Blogwalking ni memang sah-sah la hobi blogger kan?umpamanya merantau di negeri asing..tapi jangan sekadar tinggalkan jejak cakap kita blogwalking di shoutmix je..rajin-rajinkanla tangan tu menulis sedikit komen,tanda kita pernah sampai ke situ..at least dia tau kewujudan kita kan?ini tak,korang pon malas nak komen blog orang,so camne nak orang komen blog korang?

2# Beri komen yang sesuai

Ye,saya tau korang banyak lagi blog nak kena pergi terjah..tak terkuasa nak komen pepanjang bagaikan mengumpat..tapi komen tu biarlah sesuai ngan entry yang ditulis..baca dulu sikit entry yang nak dikomen tu sebelum tulis pape komen..jangan plak orang tu tengah ngadu sedih sebab kucing parsi yang dia dapat hadiah besday mati kena langgar depan mata,korang tetiba gi cakap "Hi!nice blog..luv to be here"..makin meraung kawan tu tau..cuba la prihatin sket ye..

3# Balas komen

Maksud saya kat sini, balas komen blogger yang komen tu dengan pergi komen kat entry dia..yang kat blog korang tu toksah cite la..kompem korang balas bertubi-tubi punya..ini tak,dia dah datang bertandang kat blog korang..siap komen lagi,dah la komen yang dia bagi tu menunjukkan dia baca entry tu..tapi korang just balas kat commentbox korang je..takde pon lawatan balas ke ape..zalim boleh tak?nampak la kesombongan di situ..at least,hargai la effort dia nak beramas-mesra ngan korang tu..

Inilah sedikit sebanyak yang boleh saya kongsikan..kalo korang wat cenggini,insyAllah entry korang yang dulunya kosong kat bahagian komen,akan bertambah dengan mendadak..disinilah kita nak applykan prinsip 
what you give, you get back

Mereka ini sangat rajin mengkomen saya (^_^)

Tanpa mereka, blog saya takkan meriah (^_^)
Korang yang baca dan bakal komen entry ni gak dah meriahkan blog saya

Ada yang spesel tok korang-korang semua tau

Terimalah..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..


Muah kat korang dari Cik Beruk
Muahahahahahahahahahahaha tok korang dari Cik Suha


"Blogger is my self, blogging is my life"


p/s : kenapa saya cam skema sangat dalam entry neh?

40 Responses to “Kasihanilah saya,tolonglah komen entry saya!!!”

  1. setuju dengan entry ni.. lg apy rasanya bile entri yg kite pnt tulis dikomen.. :)

  2. yahuu nama firdaus ada jugak.. :D thanx :D

  3. suha says:

    @kotak bulat
    kan?(^_^)
    hepinya sebab dh ade yg komen lala

  4. suha says:

    @Freaky
    nama awak wajib ade wahai Katak Setia (^_^)

  5. Yang mana best?

    Komen ke kritik...?

  6. bartHeafy says:

    saya sangat-sangat setuju dengan pendapat anda..

  7. suha says:

    @gedek!
    erk yg penting dua2 memerlukan tisu (^_^)

    komen : tok lap tairmata terharu

    kritik :tok lap hingus kesedihan

  8. suha says:

    @bartHeafy
    time kasih atas persetujuan (^_^)

    time la kiss dr Cik Beruk tok baca entry n komen..pp kiri,pp knn okei hikhik

  9. btol3...bkan la nk mgharap sgt org komen kt blog kte, tp at least ble tgk komen tu rse cam...wah....heaven...ad org komen...:)
    berbunga-bunga ati kan...:)

  10. suha says:

    @Farahiyah Smart
    hehe at least rase berbaloi habiskan masa type entry smbil korek idong tu (^_^)

  11. Unknown says:

    ada pengalaman mcm suha.. hehe

  12. suha says:

    @Fay
    hehe (^_^)
    yeay!cik hijau dah komen cik suha lala

  13. Unknown says:

    nak lg senang dapat komen. open org yg bleh komen kepada Anyone - includes Anonymous Users. Gerenti ada yg akan datang mengomen walaupun si ANONYMOUS.

  14. gua malu bile pompuan sebut nama gua.sah gua pemalu

  15. Anonymous says:

    K --> ko hepi tak komen aku ni?

  16. M Fizan says:

    hehe..what u give, u get back..betul3...setuju ngan kak suha ..minat beruk pulak ke? haha

  17. btul...kepuasan bila entry dikomen lbh bganda dr followers...mantapkan pnulisan di entry,gerenti org suka baca dan komen..bab2 followers tu blkg kira..

  18. betul2..sekarang nie anis nak merajinkan diri mengomen entri blog orang laen..harap2,diorang sudi singgah mengomen blog kite pulak..hihi..

  19. sangatt setuju di sini cik suha ..

    CM pon pernah pikir camtuh ..huhu

  20. suha says:

    @Blogger Melayu Jawa
    hehe nak bagi cik anon menyinggah la plak pasni (^_^)

  21. suha says:

    @Headmaster
    erk cakap gangster?(^_^)

  22. suha says:

    @Aimi dan Pakcik Hashim
    hahaha saje je kan?ngade!!!!(^_^)

  23. suha says:

    @M Fizan
    takdelah,berok tu minat korang lala

  24. suha says:

    @Munna
    nanti cik munna rerajin la dtg cni walopon entry x best ye hehe (^_^)

  25. suha says:

    @anysspunyeblog
    hehe nnti cik suha komen bebanyak ye (^_^)

  26. suha says:

    @'CikMimiEy'
    kita serupa!kita serupa!kita serupa!
    kata beruk itu kpd CM hikhik (^_^)

  27. Mak oih, terpesona haa tengok beruk pakai lipstik. HAHA

  28. suha says:

    @Fatin Najwa
    haha chantek kan?(^_^)

  29. btol cik suha.. :)

  30. suha says:

    @snOw sakura
    time kasih krn tidak mmbgkang (^_^)

  31. 1 says:

    serius..sy sgt setuju dgn entri ini..sy sependapat dgn suha..

  32. betul..btul.. kat shoutbox byak org tinggal jejak..he..he
    mybe dorg silen reader kot..malu nak tinggalkan jejak utk kita usher blog dorg balik :)...redha je la..

  33. suha says:

    @Jahidih Saili
    yeay!!!ada geng hehe (^_^)

  34. suha says:

    @sobri yaacob
    hehehe minat masing2 tp besenya ada 2 kategori pengshout ni
    1)yg shout sbb nk bitau die dh baca n drop komen
    2)yg nk soh org dtg follow blog die blek..yg ni jrg baca n tggl komen

    (^_^)

  35. p@kcikLie says:

    salam, PCL mmg suka komen kt ruangan yg telah tersedia tp bukannya di Shoutbox..sbb tu blog PCL xde Shoutbox..heee

  36. suha says:

    @p@kcikLie
    wslm hehe cik suha pon suke komen (^_^)

    tapi mcm syg plak nk buang Suara Katak tu lalala

  37. betul, kte akan rasa dihargai bla entri kite di komen ! terima kasih sbb slalu komen blog saye yer cik suha :)
    tpi sy suka blog ni sbb bnyak katak..sy nk carik putera katak.. ada x?

  38. suha says:

    @shopping2u
    hehe cik suha memang hobinya suke komen-momen (^_^)

    adeih,nak bape ketul putera katak tu?

  39. Anonymous says:
    This comment has been removed by a blog administrator.
  40. Anonymous says:

    Thanks , I have recently been searching for information about this subject for a
    long time and yours is the best I have discovered till now.
    However, what in regards to the bottom line? Are you certain
    in regards to the supply?

    Feel free to visit my web-site - website